Perushammashoito

Kirurginen hammashoito

Pääosa kirurgista hoitoa edellyttävistä hammasongelmista johtuu viisaudenhampaista.

Viisaudenhampaat aiheuttavat usein puhjetessaan särkyä – etenkin, jos hammas ei kunnolla mahdu puhkeamaan. Osa hampaasta voi jäädä ikenen alle, jolloin bakteerit tulehduttavat tukikudosalueen sen ympärillä. Tulehdus rauhoitetaan antibioottikuurilla, jonka jälkeen hammas poistetaan. Osittain puhjennut viisaudenhammas poistetaan leikkauksella. Leikkaus tehdään paikallispuudutuksessa ja haava suljetaan ompelein, jotka poistetaan noin viikon kuluttua. Samalla tarkastetaan leikkausalueen paraneminen. Leikkauksen jälkeen esiintyy yleensä turvotusta ja kipua.

Juurihoidetun hampaan juuren ympärillä leukaluussa voi olla oireeton tai oireileva tulehdus. Usein tulehduksen syy on osittain hoitamaton juurikanava. Näiden tulehdusten uskotaan voivan aiheuttaa ongelmia yleisterveydelle. Jos juurihoito ei auta, voidaan tulehtunut kudos joissakin tapauksissa poistaa leikkauksella, jotta hammas säästyy.
Leikkauksesta toipuminen kestää muutamasta päivästä muutamaan viikkoon.

Suun limakalvoilla voi olla patteja, haavaumia tai värimuutoksia. Suurin osa niistä on harmittomia. Hammaslääkäri päättää, milloin otetaan koepala. Se tehdään kivuttomasti paikallispuudutuksessa. Haavaan ommellaan muutama tikki, jotka poistetaan noin viikon kuluttua. Toimenpidealue on kipeä ja haittaa ruokailua muutaman päivän ajan. Koepala lähetetään patologille tutkittavaksi. Vastaus saadaan kahden viikon kuluessa.